Skip to content

Doelgericht werken

We vinden het belangrijk dat onze leerlingen eigenaarschap hebben over hun eigen leren. Dit versterken we door leerlingen zelf doelen te laten stellen, die passen binnen onze visie. Dat kunnen sociaal-emotionele doelen zijn, maar ook doelen die passen bij de vakken Rekenen, Taal en Lezen. Ook kunnen leerlingen werken aan doelen op het gebied van Veerkracht, Vindingrijkheid, Verbinding of Vermogen tot reflectie (zie BLP). Al bepalen wij als school de kaders, daarbinnen is veel mogelijk. Binnen onze lessen geven we een doelgerichte instructie. Met de einddoelen van het leerjaar voor ogen werkt elke leerkracht eraan om doel voor doel, les na les, de leerlingen richting de einddoelen te begeleiden.

Kleuters

Bij de kleuters werken we al doelgericht. Leerkrachten bieden uitdagende leerplekken aan en gevarieerd materiaal. Als kleuters bij ons op school starten, leren ze vaak eerst ‘routinedoelen’. Dat zijn vaardigheden die kinderen moeten leren om te begrijpen wat er allemaal gebeurt. Wanneer mag je naar de WC? Hoe loop je in een rij naar buiten? Welke hoeken en materialen mag je kiezen bij de inloop? Stapje voor stapje krijgt het kind meer zelfvertrouwen en vindt het zijn weg in de school. Gaandeweg bieden we andere doelen aan. Begrippen die handig zijn bij het rekenen of leren lezen. Veel van deze doelen worden herhaald, steeds binnen het thema waar die periode in gewerkt wordt. Zo bouwen we langzaam maar zeker aan de voorwaarden die nodig zijn richting groep 3. En we doen dat ontwikkelingsgericht. Dat houdt in dat we aansluiten bij zijn/haar ontwikkeling. Waar is het kind aan toe? Wat heeft het kind nu nodig? We zijn de leerlingen als het ware steeds net een stapje voor, bij het aanbieden van betekenisvolle activiteiten. Met het observatie-instrument KIJK! volgen we de ontwikkeling van de leerlingen op 17 deelgebieden. 

Groep 3 en hoger

Ook in groep 3 werken we ontwikkelingsgericht. Alle kinderen komen er binnen met hun eigen ‘bagage’: ervaring, kennis en vaardigheden. Ze zijn dus niet allemaal tegelijk aan dezelfde doelen toe. Door een uitdagende leeromgeving en doelgerichte observaties bouwen we verder aan wat een kind al beheerst. We prikkelen hun leervermogen en zorgen zo dat ze steeds een stap verder komen in de richting van de einddoelen van groep 3. 

Vanaf groep 4 geven we de lessen meer klassikaal, vanuit een gedegen instructie. Wanneer we nieuwe leerstof aanbieden, controleren we tijdens de les welke leerlingen het doel al beheersen, en welke nog extra of verlengde instructie nodig hebben. Dat kan per lesdoel verschillend zijn. We maken bij de instructie gebruik van zgn. wisbordjes. Hierop schrijven de leerlingen het antwoord op de controlevraag. Zo kan de leerkracht in één oogopslag zien in hoeverre het lesdoel wordt beheerst. 

Alle leerlingen vanaf groep 4 werken aan een zelfgekozen leerdoel. In het digitaal portfolio houden ze bij hoe ze hiermee vorderen. Zo leggen we de basis voor een verantwoordelijke leerhouding, waar ze hun leven lang plezier van hebben.