Skip to content

Kind-ouder-school

Op de Josephschool vinden we het belangrijk dat school en ouders samen als partners optrekken. Dat heeft twee belangrijke doelen: met elkaar het onderwijs zo aantrekkelijk en uitdagend mogelijk maken. Daarbij zijn ouders onmisbaar: bij uitstapjes, feesten, vieringen, bibliotheekbezoek, luizenpluizen, moestuinieren… er zijn heel veel manieren en mogelijkheden voor ouders om hun hulp of talenten in te kunnen zetten. Maar natuurlijk werken we ook samen als het over de ontwikkeling van de kinderen gaat. Daarvoor is het ontzettend belangrijk om goed en regelmatig met elkaar in gesprek te gaan. Zo weten we van elkaar wat er speelt en kunnen we beter op situaties inspelen als dat nodig is. School en ouders samen vormen zo de veilige basis van waaruit het kind zich ontwikkelt. Hieronder kunt u lezen hoe de school vorm geeft aan de Leerreisgesprekken.

School en ouders zijn samen verantwoordelijk om de ontwikkeling van het kind te ondersteunen. De school gaat er vanuit dat een goede communicatie tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind bevordert. Deze samenwerking ondersteunt zowel het sociaal-emotionele welbevinden als de schoolprestaties.

Leerreisgesprekken

We starten het schooljaar met een informatieavond. Hierin krijgen ouders/verzorgers in de groep van hun kind informatie van de leerkracht(en) over het betreffende leerjaar.

In de eerste twee maanden van het schooljaar houden de leerkrachten individuele kennismakingsgesprekken (15 minuten) met de ouders. Vanaf groep 5 is het kind bij dit gesprek aanwezig. Tijdens deze zogenaamde ‘Leerreisgesprekken’ stellen leerlingen zichzelf doelen voor het schooljaar. De kinderen bouwen daarbij aan een persoonlijk digitaal portfolio (MijnRapportfolio), waarin zijzelf, de leerkracht en de ouders nieuwe gegevens plaatsen. Dat kunnen leerdoelen zijn, maar ook foto’s van dingen waar het kind trots op is.

Gedurende het schooljaar heeft de leerkracht regelmatig korte gesprekjes met iedere leerling over zijn/haar welbevinden en ontwikkeling. Ook wordt besproken hoe het kind aan zijn/haar doelen werkt. Leerkracht en kind kijken samen of het doel behaald is en wat het nieuwe leerdoel wordt. Dit verwerkt het kind weer in het portfolio.

In februari worden met de ouders/verzorgers gesprekken gevoerd over het rapport van het kind. Naast het portfolio bestaat er ook (nog) een papieren rapport. Deze rapportgesprekken duren 10 minuten.

Einde schooljaar kunnen óf de ouders óf de leerkracht óf beiden een verzoek doen voor een eindgesprek. De praktijk wijst uit dat veel ouders van deze mogelijkheid gebruikmaken. Voor de leerlingen die van groep 2 naar 3 gaan, is er altijd een eindgesprek.

Kleuters en groep 8

Met ouders van kleuters worden gesprekken gevoerd naar aanleiding van het observatie-instrument ‘KIJK!’. Dit gebeurt wanneer het kind de leeftijd heeft van 4,5 en 5 en 5,5 en 6 en 6,5 jaar.

In groep 8 worden aan het begin van het schooljaar met ouders pré-advies-gesprekken gevoerd. Hierin worden voor de individuele leerling specifieke doelen en aandachtspunten besproken. In februari zijn er vervolgens gesprekken met de ouders en het kind over het advies voor het voortgezet onderwijs.

Indien wenselijk zijn er altijd gesprekken tussendoor mogelijk.