Skip to content

Onderzoekend en ontdekkend leren

De wereldoriënterende vakken (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie) worden veelal in de middag gegeven. Deze vakken geven we op een onderzoekende en ontdekkende manier vorm. Uit onderzoek weten we: leren gaat het beste als leerlingen opdrachten krijgen die zij zinvol en betekenisvol vinden. Zo wordt kennis beter opgenomen en beter onthouden.

VierKeerWijzer

Zeker bij geschiedenis maken we vanaf groep 5 gebruik van de werkwijze van ‘VierKeerWijzer’.  Binnen ‘VierKeerWijzer’ vindt het leren plaats binnen thema’s. Deze thema’s worden uitgediept door de leerlingen aan de hand van enkele gerichte leervragen. De leervragen zijn afgeleid van de (landelijke) kerndoelen. In de thema’s worden vakgebieden als techniek, culturele vorming, burgerschap, tekenen, handvaardigheid, en dramatische expressie geïntegreerd aangeboden. Meestal werken kinderen in kleine groepjes samen aan de opdrachten. Aan het eind van ieder thema presenteren de kinderen hun bevindingen aan elkaar.

Leervoorkeuren

Per thema zijn er binnen ‘Vier Keer Wijzer’ meerdere opdrachtkaarten. In de uitvoering komen alle leervragen van dat thema aan de orde. Elke opdrachtkaart richt zich op één van in totaal 8 leervoorkeuren. Door deze afstemming op de leerbehoeften leren kinderen met meer plezier en effectiever. Maar we dagen de kinderen ook uit om gevarieerde keuzes te maken bij de keuze voor de opdrachtkaarten en de wijze van presenteren van hun bevindingen.