Skip to content

U kent vast de term ‘Passend Onderwijs’ wel. Dit betekent dat we alle kinderen een onderwijsaanbod geven dat bij ze past. Liefst in de eigen wijk, maar bij een speciale ondersteuningsbehoefte kan dat ook elders zijn. Binnen INOS, ons bestuur, noemen we dat “Thuisnabij, inclusief tenzij”. 

Extra ondersteuning

Regelmatig hebben kinderen extra ondersteuning nodig. Net even dat extra steuntje in de rug … dat kan net het verschil maken waardoor een kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. In eerste instantie pakt een leerkracht dat zelf op en hoeven geen extra stappen te worden genomen. Maar soms is aanvullende ondersteuning nodig. Dit wordt dan met de Interne Begeleider (de IB’er) besproken. Deze kijkt dan samen met de leerkracht wat er nodig is en of we dat zelf in huis hebben of dat we het ‘Regionaal Samenwerkingsverband (RSV)’ moeten inschakelen voor externe ondersteuning. 

Interne Begeleider

Onze IB’er zorgt dat de juiste extra ondersteuning wordt ingezet en ziet erop toe dat de uitvoering goed gebeurt. Ze begeleidt en ondersteunt de leerkrachten hierbij. Bij specifieke vragen over de ondersteuning van een kind, is zij ook aanspreekpunt voor ouders/verzorgers.

Ondersteunende schil

Kbs St. Joseph beschikt in eigen huis over een uitgebreide ‘ondersteunende schil’. U vindt hier een overzicht van alle ondersteuningsmogelijkheden die daar onder vallen. 

Leesproblemen en dyslexie

Wanneer blijkt dat een kind hardnekkige lees- en/of spellingproblemen heeft en onvoldoende profiteert van de geboden extra ondersteuning op school, dan leggen wij aan het RSV de vraag voor of er sprake kan zijn van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED). Het RSV geeft vervolgens een ondertekend advies aan de ouders/verzorgers. Hiermee kunnen zij bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG Breda) een beschikking aanvragen voor vergoed dyslexieonderzoek.

Onze school hanteert een dyslexie-hulpkaart. Deze wordt met de leerling, ouders/verzorgers en leerkracht(en) samen ingevuld. Hierop staat aangegeven van welke ondersteuning en/of extra materialen een kind gebruik kan maken. Onze Intern Begeleider kan hier meer over vertellen.

Om hardnekkige leesproblemen te voorkomen, wordt in de onderbouw gewerkt met het programma BOUW! Via onderstaande knop komt u bij een uitgebreidere beschrijving van dit effectieve (interventie)programma. 

Externe Ondersteuning

Onze school krijgt soms verzoeken van ouders/verzorgers om extra ondersteuning voor hun kind te organiseren. Daarbij schakelen zij soms op eigen initiatief en voor eigen rekening externe hulp in. In de wet is vastgelegd dat het onderwijs tijdens de geplande onderwijstijd door de eigen school moet worden gegeven. Alleen als er sprake is van een medische indicatie of als kan worden aangetoond dat extra hulp een onmisbare schakel is in het hulpverleningsproces, mogen kinderen bij uitzondering gebruik maken van ondersteuning onder schooltijd door externe hulpverleners. De directeur van de school beoordeelt dit. Daarbij worden goede afspraken gemaakt over het beperken van het schoolverzuim dat hierdoor ontstaat.